Door Larissa Hooghiem, SHE WOLF | Virtual Assistant
Het ultieme stappenplan om meer omzet te behalen
Ga samenwerken met een Virtual Assistant!
Stap 1: Bepaal de taken die je graag wilt uitbesteden aan een Virtual Assistant
Maak een lijst van de taken die je momenteel doet en selecteer de taken die je wilt uitbesteden. Denk aan taken zoals het beantwoorden van e-mails, administratieve taken, het opstellen van procesbeschrijvingen en sjablonen, het onboarden van nieuwe medewerkers en het creëren van de klantreis.
Stap 2: Zoek een Virtual Assistant.
Doe onderzoek naar Virtual Assistants en kies er een die past bij jouw specifieke behoeften en budget. Bekijk hun ervaring, vaardigheden en testimonials om er zeker van te zijn dat ze betrouwbaar en professioneel zijn.
Stap 3: Plan een kennismakingsgesprek in en leg je verwachtingen en doelen vast.
Communication is key: leg de werkzaamheden, verantwoordelijkheden en manieren van communiceren vast.
Stap 4: Meet de resultaten en optimaliseer.
Analyseer de resultaten van de samenwerking om er het beste uit te halen. Houd regelmatig contact om ervoor te zorgen dat jullie beiden op dezelfde lijn zitten.
Door de werkzaamheden uit te besteden aan een Virtual Assistant houd jij tijd over om bezig te zijn met datgene waar jij energie van krijgt, zoals nieuwe opdrachten binnenhalen. Stel jouw uurtarief is €100,- per uur en de investering voor een Virtual Assistant is €60,- per uur, dan levert de Virtual Assistant je per uur €40,- op én alle klusjes zijn gedaan: win-win!
Veelgestelde vragen
Wat is een Virtual Assistant?
Een Virtual Assistant, ook wel een VA genoemd, is een professional die ondernemers ondersteunt bij administratieve, technische of creatieve werkzaamheden. De naam zegt het eigenlijk al, de ondersteuning gebeurt voornamelijk online. Een VA werkt vanuit een eigen plek met eigen middelen. De communicatie is vooral online en telefonisch, denk aan Whatsapp, mail of via Teams.
Wat kan een Virtual Assistant allemaal voor mij betekenen?
Bij een VA word vaak gedacht aan administratieve werkzaamheden, maar het kan veel breder en specialistischer zijn dan dat. Samen met een VA kun je bespreken waar ondersteuning nodig is. De taken van een VA kunnen verschillen van het bijhouden van de administratie, de boekhouding, evenementen organiseren, het social media beheer, herinrichten van werkprocessen of secretariële ondersteuning bieden, noem maar op!